Opetuskokeilu on ollut käynnissä kahden jakson ajan, ja eilen
hämmästyneenä totesin, että osa opiskelijoista ei enää tyydy valmiiksi
annettuun ja koululaitoksen määrittelemään oppimaisemaan vaan he aktiivisesti
muokkaavat sitä haluamallaan tavalla omannäköiseksi. Luovasti oppimaisemaan
suhtautuvia opiskelijoita on myös jo niin paljon, että he uskaltavat toteuttaa omia visioitaan.
Eilen oli 3. jakson ensimmäinen matematiikan oppitunti ja
opiskelijat (ryhmäkoko 37) olivat päässeet luokkaan 10 minuuttia ennen
oppitunnin alkua. Luokassa pulpetit olivat koeviikon jäljiltä siisteissä
riveissä siten, että kaksi pulpettia oli aina vieretysten ja opettajalla oli
mukavasti omaa tilaa tussitaulun ja ensimmäisen pulpettirivin välissä.
Luokkatila oli valmiina kurssin opettajajohtoisen avaustunnin viettoon.
Astuessani luokkaan odotin näyn olevan samanlainen kuin
aina ennenkin. Oletin, että opiskelijat olisivat kiltisti sulautuneet
siisteissä riveissä olevien pulpettien taakse. Takarivin kolme poikaa olisivat
toki uhmanneet järjestystä ja liittäneet kolme pulpettia vieretysten.
Hämmentyneenä jouduin kuitenkin toteamaan, että iso osa opiskelijoista oli
vallannut koko luokkatilan opettajan omaa tilaa myöden ja tehneet siitä itselleen viihtyisämmän.
10 opiskelijaa oli muodostanut ryhmätyöpisteen aivan luokan
etuosaan vieden samalla opettajalta mahdollisuuden käyttää tussitaulua tai
dokumenttikameraa. Ja juuri kun olin suunnitellut näyttäväni dokumenttikameran
välityksellä kaikille esimerkkitehtäviä!
Miksi koululaitoksia ja luokkahuoneita suunnittelevat arkkitehdit määrittelevät sen, millaisessa oppimaisemassa opiskelu on mielekkäintä? Opettajat ja oppilaat ottavat luokkatilan vastaan usein sellaisenaan, valmiiksi annettuna, ja muokkaavat omat pedagogiset mallinsa siihen tilaan sopiviksi. Miksi ei toimittaisi siten, että oppilaat muokkaisivat luokkatilan ja oppimaisemansa sellaiseksi, missä he itse viihtyisivät parhaiten ja opettajat pedagogian ammattilaisina muuntaisivat opetusmetodinsa tähän luovempaan oppimaisemaan soveltuviksi?
(Termin "oppimaisema" opin 7.-8.12.2011 Valtakunnallisilla virtuaaliopetuksen päivillä, oppimaisema.org)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti